Üldsisukorda
            tagasi...
      
      
         
    
    
     
    
     
         
      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                Üldsisukorda
            tagasi...
      
      
      
    
    
      
        
          | VÄRVILISED METALLID  on kõik mtte-raudmetallid 
              (ingl. non-ferrous metals).  Vask ja kuld on ainsad
              värvilised metallid, ülejäänud on erinevat varjundiytega
              valged-hallid.  Nimetus "värvilised metallid" ei ole siiski
              sellega seotud - värvilised metallid on kõik 
              mitte-raudmetallid.
 Raudmetallid - ingl. ferrous metals  on  teras,
              malm jt sulamid, mis sisaldavad rauda üle 50%. Sinna gruppi 
              loetakse sageli ka kroomi, niklit ja mangaani.
 Värvilised metallid võib jagada omakorda raskemetallideks,
              kergmetallideks, väärismetallideks, haruldasteks metallideks jne.
              Vaske loetakse raskemetalliks.
 
 | 
        
          | Vt. TTÜ õpik MATERJALITEHNIKA
                I - 5.2.2. Vask ja vase sulamid. 
 URL= https://digikogu.taltech.ee/en/Download/90459b4f-868e-4329-90a2-2b040ea6faec
 Saksa Vaseinstituudi veebileht - URL=https://kupfer.de/kupferwerkstoffe/kupfer-legierungen/
 
 | 
      
    
      
      
    VASK
            JA VASE SULAMID.  
       LÜHIAJALUGU.
       
       Taotud vaskesemeid on leitud juba  Lähis-Ida 
        keraamikaeelsest kiviajast (8. aastatuhat e.m.a.), 
       5.-6. aastatuhanel e.m.a. tekkis Balkanil (Serbias, Bulgaarias) juba
        täpsemalt eristatav vase-kiviaeg.
       
       VASE-KIVIAJAL  hakati vaske välja sulatama ja taandama  aluselistest karbonaatidest, (mineraalid
        malahiit, asuriit):
         vask sulatati ja taandati  välja ühe operatsioonina. 
       
       Sulfiidsetest maakidest
        sulatamine levis hiljem - see toimus kahes järgus:  alul
        röstiti õhu juurdepääsuga, et põletada välja väävel, seejärel 
        taandati oksiidiks muutunud vask puusöe abil metalseks vaseks. 
       Huvi metalse välimusega
          sulfiidsete maakide (vaseläik, pliiläik, püriit) sulatamise järele on olnud sedavõrd
          levinud, et antiikajast pärinevad isegi antimonist (!) lauanõud (tänapäeva inimesele
          täiesti tundmatu metall...).
       
       Pronksiajal  (vt.
        ajalooline tinapronks) hakati vaske
        teadlikult legeerima tinaga (10%), mis pärines täiesti erinevast maagist
        ja tuli hankida mujalt  piirkondadest (Saksimaa, Cornwall).
        Tinamaagiks oli  tina(IV)oksiid (kassiteriit),
        mille maagist sulatamise algust seotaksegi esimeste pronksist esemete
        valmistamisega  u. 3000 a. e.m.a.
       MÄRKUS: Pronksiaja
          kõige vanemad pronksesemed  on legeeritud mitte tinaga, vaid
          plii, antimoni ja arseeniga.
       
       Umbes 1800
        eKr. on pronksiaeg jõudnud Põhja-Euroopasse (Eesti pronksiaeg on
        1800-500 
        eKr.).
       
       Ajalooline messing  on  vase
         sulam tsingiga.  Nimetus pärineb Antiik-Kreekast, etümoloogia
        pole selge.
        Tsingi
        maagiks oli  Zn-karbonaat  e. tsinkpagu (mineraal smitsoniit).
       Esimese aastatuhande
          alguses on Plinius Vanem kirjeldanud messingi saamist, mis
        pärines juba Antiik-Kreekast:  tiiglisse  segati vaske,
        puusütt ja tsinkpagu, selle temperatuur tõsteti ahjus u. 900
        kraadini ning hoiti sellel temperatuuril 12 tundi - nii saadi
         "toormessing". Kui seda protseduuri korrati, oli tulemuseks aurichalcum e. "kuldvask". 4.
        sajandil 
        pKr. on messing moodustanud Rooma riigis vase sulamitest 40%,
        tsingisisaldus on olnud 20-28%.
            Peale Lääne-Rooma riigi hävimist
        lakkas sadadeks aastateks tinakaubandus,  seetõttu on näiteks
        Egiptuses  7.-8. sajandil vasesulamitest  90% 
        kasutuses  olnud messing. 
           Plinius Vanema kirjeldatud meetodit nimetatakse
        tänapäeval  tsementiitimiseks
        (vingugaasiga taandamine),  viiteid sellele kohtab läbi Euroopa
        keskaja (messingi tootmistehnoloogiana on seda 
           kasutatud kuni 19.sajandi keskpaigani). On säilinud nii
        messingesemeid kui ka tsementiitimistiigleid, sulatamisprotsess on
        Euroopa kirjalikes allikates hästi jälgitav seoses Belgias
        leidunud tsingimaagiga, mille nimeks oli calamine.
       
         
        Põhja-Euroopas on  messingit  teadlikult sulamina
        valmistatud  1550.a m.a.j. - sulatatud vasele lisati Belgias
        leiduvat tsingimaaki nimetusega  calamine
        (Saksam., Rammelsberg).   Juba 1557.a. on ainuüksi
        Aachenis toodetud kalamiin-messingit 15 tonni.  Pronksi sulatamise
        mahud olid kindlasti palju suuremad, aga arvestades sellega, et valdav
        osa pronksist valati korduvalt ümber suurtükkideks, võis messingi
        osakaal ülejäänud toodete osas olla vägagi  suur (lühtrid,
        kirikuriistad, anumad jms.).  
    
         
          Kui  1738.a. patenteeriti Inglismaal esimene tööstuslik metalse
          tsingi "destilleerimise"  tehnoloogia, hakkas levima vase
          legeerimine metalse tsingiga - nn legeer-messing -  mis
          tõrjus 19. sajandi keskpaigaks kalamiin-messingi lõplikult välja. (Protsessi
            saab jälgida ka messingi tsingisisalduse suurenemise järgi, sest
            kalamiin-messing sisaldas tsinki maksimaalselt 28-30%.)
          Legeer-messingist  kujunes sobiv materjal  "kodanlike
          iluasjade" suurtootmiseks. 
        
    
      
    
      
        
          | Messingid
                  tänapäeval (ingl. brasses) Tuntumaid
                messingi sorte TTÜ õpiku ja Saksa Vaseinstituudi infobroüüri
                järgi.
 
 TTÜ
                õpik -  MATERJALITEHNIKA
              I -
                5.2.2. Vask ja vase sulamid.
 
 Saksa
                Vaseinstituudi veebileht - URL=https://kupfer.de/kupferwerkstoffe/kupfer-legierungen/kupfer-zink-legierungen-messing/
 | 
      
    
    Tombakud (gliding
            metals):
    
      -  tombak -
            tsinki 10%  (nn "punasest vasest" samovarid)
 
- pooltombak
            - tsinki 20% (kõige kuldsem messing)
 
hülsimessing 
          (catridge brass)
          - tsinki 30% (kasutatakse padruni- ja mürsukestade
          valmistamiseks) 
        
    muntsmetall
          (Muntz metal)  sisaldab tsinki/vaske vahekorras 40/60,
          on tootmises erinevate väikelisanditega. 
        
    hea
          lõiketöödeldavusega messing (free cutting brass) on
          plii-messing, mis sisaldab tsinki 40% + 1...2%Pb 
        
    laevamessing
          (naval brass) sisaldab peale 40% tsingi veel 1% tina,
          mis tõstab korrosioonikindlust
        
    Kuna tsingi
          lahustuvuspiir vases on 39%, siis üle selle tekivad tahkumisel
          mitmefaasilised tahked lahused, mis on kõvemad ja hapramad. Sulameid
          Zn sisaldusega kuni 50% kasutatakse kuumsurvetootmiseks ja
          valamiseks. 
        
    
    
      MÄRKUSI(JM): 
      - tombak kui eriti
            kuldse messingi nimetus (tsinki 10-20%) on  Briti
            koloniaal-päritoluga sõna (tuleneb malaikeelsest sõnast  tambaga). 
     
    
     
          - Valamiseelsel temperatuuril (+900ºC) algab tsingi
            väljapõlemine, nn. "tsingisuits", mis koosneb tsinkoksüüdi aurust
            õhus. Põhjustab kõrgetemperatuurilist nn. metallipalavikku (tõve
            kirjeldus esineb juba vanades ürikutes).
    
      Messingi tahke
          lahuse olekudiagrammil on näha ümberkristalliseerumine tahkes
          metallis 
    
      
        
          |  | 
              Kuni  tsingisisalduseni 35%
                    on sulamid ühtlase sutruktuuriga, on hästi    
                       vormitavad, treimisel annavad pika
                    laastu).Maksimaalne konstruktsiooniline
                    tugevus on messingil  tsingisisaldusega 45%  
                    (tahkub kahefaasilise sulamina α+
                    β), on hästi valatav, kuid halvasti vormitav, 
                    treimisel annab murtud  laastu.45% suurema tsingisisalduse
                    juures langeb konstruktsiooniline tugevus järsult. | 
      
    
    
    
    
    
    
    
     
    Ajalooline "pronks", 
            mille järgi on nime saanud pronksiaeg,  on tina ja vase
            teadliku kokkusulatamise tulemus (maakides neid metalle koos ei
            esine). Esimene valand pärineb ajast u 2500
            eKr. Esimene valatud kujutis (printsi pea) on valatud
            Väike-Aasias  u 2000
            eKr.  Pronks, mille tina sisaldus on kuni 8,5%, on survetöödeldav (sepistatav,
                  valtsitav, pressitav,  venitatav), seetõttu on pronksi on
                  eelistatud ka pehmele rauale. Valamiseks on kasutatakse pronksi tina
            sisaldusega 9-13%. Lisaks on tinapronksi tina sisaldusega kuni 20 -
            50 on kasutatud ajaloos peeglipronksina. Peale 500
            eKr. saavutas Kreekas õitsengu varasem skulptuurivalu. 300 eKr.
            monteeriti pronksdetailidest 30 m kõrgune Rhodose Koloss
            (Päikesejumala figuur, mis  hävis maavärinas). Esimesed
            tinapronksist kellad valati u. 600.a., esimesed pronksist suurtükid
            ajavahemikus 1345-1370. Renessansiajal tegi pronksivalu läbi uue
            õitsengu.
            MÄRKUS (JM) - reaalne suurtükipronks on sisaldanud lisanditena
              veel ka tsinki ja pliid, mille otstarve/päritolu pole alati teada.
          
    Tänapäevane
              pronks. Vask lahustab max 15,2% tina - ja seda 520 kraadi C
            juures. Tahke lahuse jahtumisel väljub tina segakristallidest,
            moodustades vase-tina keemilisi ühendeid (metalliide), mis on
            äärmiselt kõvad. Kokillvalu kiire jahtumise korral jääb
            segakristallidesse vaid 5% tina, ülejäänu väljub, moodustades
            eutektoide. Muldvalu aeglase jahtumis korral jääb segakristallidesse
            veel  7% tina, eutektoide on vähem ning sulam pole nii kõva.
            Pikema hõõgutamise korral võib tina levida tagasi, muutes valandid
            pehmemaks ja lehtmaterjali survetöödeldavaks. 
              
Tinast mitu korda suuremas koguses (26%) pliid sisaldavat
              pliipronksi kasutatakse laagrimaterjalina. Kuna plii ei lahustu
              tahkes olekus vases, sisaldub plii sulamis väikeste osakestena.
              Vase-tina segakristallid moodustavad sulamis maatriksi, mille sees
              kannavad metalliidid koormust. 
    Tinapronksi tahke
        lahuse olekudiagrammil on näha metalliidsed  muutused tahkes
        metallis 
    
      
        
          |  | 
              
                    pronksid, mis sisaldavad 4-5% tina, on tahked lahused ning
                    koosnevad  vase-tina  segakristallidest;suurema tinasisalduse korral
                    väljub segakristallidest eutektoid - esineb maha  
                        jahtudes keemilise ühendina  Cu3Sn , mis tekitab pronksis pinget; kellapronks sisaldab tina 20% -
                    heliseb tänu pingele, kuid on juba väga
                    rabe        (kellad
                    purunevad löömisel, eriti talvisel ajal) konstruktsioonimaterjalina 
                    kasutatakse ainult pronksi, mis sisaldab tina 10-12% | 
      
    
    
       
    
      
        
          | Vaseniklisulamid
                  - ingl. cupronickels, sks. kupfer-nickel-
                  legierungen. Meil levinud  ajalooline nimetus
                "melhior" esineb veel vaid nimetuses "mündimelhior" (ingl. coin
                  cupronickel) 
 [1]  TTÜ õpik MATERJALITEHNIKA
              I - 5.2.2. Vask ja vase sulamid.
 [2]  Saksa Vaseinstituudi
            veebileht - URL=https://kupfer.de/kupferwerkstoffe/kupfer-legierungen/kupfer-nickel-legierungen/
 
 Vt. ka:  sulamid (JM)
 | 
      
    
    Metalset niklit eraldas esmakordselt  A.F. Cronstedt 1751. Ometi
      olid vasenikli sulamitest mündid tuntud juba mitu tuhat aastat tagasi.
      Saadi need mündid ilmselt maakide töötlemisel, teadmata nende koostist.
      Vanim selline münt pärineb aastast 235 eKr.. Münt sisaldab niklit u. sama
      palju kui tänapäevase 2 EUR mündi välisrõngas (u. 25%).
    Valge metallina toonib nikkel vaske tunduvalt rohkem kui tsink või tina.
      Alates 15% Ni-sisaldusest on sulam täiesti valge, 40% puhul pole
      poleeritud pind enam hõbedast eristatav. 25% mündimelhior püsib kogu
      kasutusaja vältel hele.
        Inglismaal 20. saj. algul kasutusele võetud  mündisulam cupronickel
          sisaldas niklit 20%. 
      
    Samuti nagu
        nikkel, on ka 25% mündimelhior tugevalt ferromagneetiline. Magneetilisus
        suureneb Ni-sisalduse suurenedes. Mündi osade erineval magneetilisusel
        põhineb nende eristamine mündiautomaatides. [2]
    
      
        
          |  | Nikkel
              on piiramatult lahustuv vases, moodustades tahkeid lahuseid.
              Seetõttu on 
              nikkelpronksi
              
              olekudiagrammid peaaegu lineaarsed. Sulamid on tugevad ja
              plastsed. 
 
 | 
      
    
     
      
    
      
    
      
        
          | Alpaka e. uushõbe 
            -  sks neusilber, nõuk. нейзильбер, НМЦ, ingl.
            german silver, nickelsilver, Rootsis on kasutusel
            nimetued nysilver ja kopparmässing.  Alpacca
            pärineb tootemärgina Austriast (Berndorfer Metallwarenfabrik) | 
      
    
    "Uushõbe" on rahvusvaheliselt standardiseerimata hõbevalge isulam, mis
      võis koosneda ka ainult vasest ja niklist (nt. Rootsis -veel 20. saj.
      keskel). Saksa kultuuriruumis, kust uushõbe pärineb,  mõistetakse
      selle all vaid kolmest komponendist koosnevat sulamit Cu-Ni-Zn. 
    
      
        
          |  
 
  
 | 
              kitsamas mõttes mõistetakse alpaka e. uushõbeda all vase
                sulamit, mis sisaldab 18% Ni ja 20% Zn.esemed on ette nähtud üle hõbetada. Uushõbeda eelistamise
                messingile oli suuresti tingitud sellest, et läbikulunud
                hõbedaga kohad ei hakanud silmaalpacca on kaubamärgina kirjutatud -cc- , samas
                kui sulami nimetusena on seda mugandatud rahvuskeeltele  | 
      
    
    MÄRKUS:
          Peale Ilmasõda tõrjusid nikliga sulamid (uushõbe, alpaka) messingi
          lauanõude ja muu inventari materjalina välja. Uushõbe ei ole
          Zn-sisalduse tõttu (ferro)magneetiline, kuid püsimagnetiga proovides
          võib leida detailide hulgast ka magneetilisi. Kui tegemist on
          massiivsemate valatud  detailidega, siis võib olla tegemist
          binaarse sulamiga, kus kallis Ni on asendatud odavama rauaga. (JM)
    Valatud
        uushõbedal (küünlajalad, kirjutuslaua garnituurid) võib olla tsink (20%)
        asendatud tinaga, mis alandab sulamistemperatuuri ja muudab sulami
        vedelamaks.[2]
      
    
        
    
        
    
    
      
        
          | Alumiiniumpronks  (aluminium
              bronzes ). Nordic gold. | 
      
    
    Sulamid
        sarnanevad tinapronksile: 565 kraadi juures on maksimaalne lahustuvus
        (9,4 % Al). Jahtumisel eralduvad segakristallidest eutektoidid siiski
        aeglasemalt kui pronksi puhul.  Valandites on Al-sisaldus
        segakristallides, sõltuvalt jahtumise kiirusest, veel 8-9,4%. 
        Maksimaalse Al-sisaldusena leiab kasutust 14%.
    4-9% 
        - survetöödeldavad sulamid
    8-14% -
        lõiketöödeldavad sulamid
    
      - Kõige
          sagedamini puutume igapäevaelus kokku kollase mündisulamiga Nordic
          Gold (rootsi nordiskt guld), millest on valmistatud kollased
          euromündid (10, 20, 50). Selle koostises on peale vase Al (5%), Zn
          (5%), Sn (1%). Sulam pole magneetiline, ei põhjusta kontaktallergiat,
          on kergelt bakteritsiidne. Sulami oli välja töötatud Rootsi
          10-kroonise mündi jaoks, leiutajaks oli Mariann Sundberg  Soome
          Outokumpu kontsernist.
- Laevavindid
          valatakse eranditult alumiiniumpronksist (nii labad kui ka propelleri
          naba) [2]   
 
 
     
      
    ESEMETE
           VALMISTAMISE tehnika - sõnavara
          ja lühiselgitused.
      
      
        
    
     
    
    
      
        
          | Tegevuse nimetus | Tulemuse nimetus | Tööriista nimetus | 
        
          | graveerimine | graveering | käsitihhel | 
        
          | tsiseleerimine | tsiseleering | tihhel | 
        
          | raiumine | meisliga
              raiutud | meisel | 
        
          | viilimine | viilitud | viil | 
        
          | saaberdamine | saaberdus | saaber
              (kolmekandiline lõikeriist) | 
        
          | saagimine | saetud | saag | 
        
          | puurimine | perforatsioon | puur | 
        
          | keermetamine | keere,
              keermesliide | keermepuur
              ja -lõikur | 
      
    
     
    
    
      
        
          | - - - - - - - - - - - 
 
 
 
 | Inkrustatsioon 
 
 
 
 | Inkrustatsioon
              pole valmistamistehnika, vaid lõpptulemust kirjeldav nimetus
              esemete kohta, mis on kaetud teisest metallist katete või
              süvistatud panustega (kuldamine, hõbetamine, plakeerimine, 
              taueering). | 
      
    
     
      
       
       
       
      
        
    
     
    
    
      
        
          | Tegevuse nimetus | Tegevuse tulemus | Tööriista nimetus | 
        
          | kohrutamine
              (kummimine, tembeldamine) | kohrutus | punsel,
              kujupunsel, tempel | 
        
          | taondamine | taondus | vasar,
              pakk, alasi, põleti | 
        
          | pinnimine | venitus | vasar,
              pinn, punsel | 
        
          | trugimine | trugimistehnika | trugimispink,
              -vorm, -heebel | 
        
          | tordeerimine
              e. väänamine | tordeering
              e. väänamistehnikas töö
 | käsipöör,
              treipink | 
        
          | valtsimine | valts | valtspink,
              lamevaltsid, profiilvaltsid, mustervaltsid | 
        
          | painutamine
              (lehtmaterjal, varbmaterjal) | painutustehnika | tangid,
              rakised, pressid | 
      
    
     
      
      
      
      
      
        
    
     
    
    
      
        
          | Tegevuse nimetus | Tegevuse tulemus | Tööriista nimetus | 
        
          | viilimine 
 | viilimistehnikas
              viimistlus 
 | viil 
 | 
        
          | saaberdamine | saaberdus | saaber
              (3-kandiline lõikeriist) | 
        
          | lihvimine | lihv | lihvpaber | 
        
          | poleerimine | poleer, | poleerketas,
              -vilt, -pasta | 
      
    
     
       
       
       
       
        
    
     
    
    
      
        
          | Tegevuse nimetus - tulemus | Töövahendid 
 | Selgitus | 
        
          | valamine
              - valand 
 
 
 
 
 | tootemudel,
              valumudel, valuvorm; vormimaterjalid ja vormikastid, metallisulatus- ja valamisvahendid
 | Tootemudeli
              järgi valmistatakse valumudel, valumudeli järgi valmistatakse
              valuvorm,  lisaks vormitakse valukanalid, mille kaudu
              täidetakse vorm sulametalliga. 
 | 
        
          | jootmine
              - jooteõmblus 
 
 
 
 | põleti,
              joodis, räbusti (flüüs): pehmejoodised (Sn ja Pb baasil)
 kõvajoodised (Cu, Zn, Ag baasil  )
 | Jootmisel
              sulab ainult madalama sulamistemperatuuriga joodis, mis tahkumisel
              ühendab joodetavad metallid. 
 | 
        
          | karastamine
              - karastus 
 
 | põleti, 
              vesi 
 
 | Metalli 
kuumutamine
              ja järgnev kiire jahutamine, mille tulemusel paranevad 
              materjali  omadused  (struktuuri ühtlustamine, mis lisab
              sitkust) | 
        
          | hõõgutamine,
              klüümine (värviline metall) 
 | põleti 
 
 
 | Metall
              kuumutatakse peaaegu sulamiseni ja seejärel jahutatakse aeglaselt
              - materjal muutub pehmeks, suureneb plastsus ning kaovad
              sisepinged. | 
        
          | sulami
               "vanandamine" 
 
 | põleti
              või  ahi 
 
 
 | Karastatud
              sulami  mõõdukas rekristalliseerimine 
 
 
 | 
      
    
     
       
       
       
       
       
        
    
     
    
    
      
        
          | Ühenduse nimetus | Liite
põhimõte | 
        
          | jooteliide | kahe
              detaili  ühendamine sulasse olekusse viidud joodise abil,
              mis  tardub jootepilus | 
        
          | joodetud
              valtsliide | kahe
              detaili  ühendamine  trugitud või
              valtsitud ääriku abil:   äärikdetaili sisse käib
              sisedetail, liitepind  joodetakse pehme joodisega | 
        
          | kuiv
              valtsliide | kahe
              detaili  ühendamine  trugitud või
              treitud  ääriku abil - äärikdetaili sisse käib
              sisedetail,  detailid püsivad koos oma raskusega | 
        
          | keermesliide | pööratav tappühendus,
              mis ühendab detailid  keerme abil | 
        
          | neetliide 
 
 | liidetavate detailide
              avadesse e. neediaukudesse asetatakse kergesti deformeeritavast materjalist neet, millele taotakse
              vasaraga deformeerides lukustuspea
 | 
        
          | äärikliide
              (eesti.k. ka  "flantsliide") | kahe
              detaili ühendamine ääriku abil, mida läbivad ühenduspoldid
               või -needid | 
        
          | tappühendused: sõrmtapp, kalasabatapp
 | kahe
              detaili ühendamine nii, et ühe detaili tapp käib teise
              detaili tapiavasse | 
        
          | riivühendus | kahe
              elemendi ühendamine liikuva tapiga, mis töötab
              liikumissuunale risti | 
      
    
     
      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                Üldsisukorda
            tagasi...
      
      
      
        
    
     
      
      VASE JA SELLE SULAMITE OKSÜDEERUMINE JA KAHJUSTUSED.
      
       MÄRKUS: 
      kuigi  vase pinnale tekkiv kiht koosneb sageli vaid oksiididest
      (näit. kõrgemal temperatuuril toimuv oksüdeerumine), nimetatakse kogu
      keerulise koostisega kihti siiski oksüüdiks.
      
       
       
       Kuivas õhus alla
         +185ºC  vask õhuhapnikuga ei reageeri.  
       Kuumutamisel kuni
        temp. +375ºC kattub vask kahevalentse oksiidiga CuO,
          üle selle temperatuuri kattub kahekihilise oksiidikihiga, mille
        alumine kiht on taandunud ühevalentseks oksiidiks Cu2O.
       
       Niiskes
          õhus  (RH üle 35%) reageerib juba  toatemperatuuril
         vees lahustunud õhuhapnikuga (+UV-kiirgus)
      - 
       - puhastatud vasele tekib paari minutiga ühevalentse vase
        oksiid  Cu2O  (pinnale
              tekib kollakas helk).
       
       MÄRKUS:
             vase ionisatsioonipotentsiaal esimese valentselektroni suhtes
            (7,7 eV) on isegi madalam
            kui raual (7,9 eV), Raua pind jääb samades
              tingimustes  muutumatuks, sest raual puuduvad ühevalentsed
              ühendid. Teise valentselektroni suhtes on vase
          ionisatsioonipotentsiaal juba rauast kõrgem
            - 20,3 ja
          16,2 eV .
              Samas - toatº ja niiskes õhus - on kummagi metalli
            kahevalentsete oksiidide  tekkimiseks vaja kloriid-iooni
            juuresolekut. 
       Raua
            ionisatsioonipotentsiaal  kolmanda valentselektroni suhtes on
            isegi  (30,6
        eV), mis tähendab,
            et kolmanda valentselektroni tagasivõtmisega  võib raud
            lahustada vaske -  vt  söövitamine
          )
       
       Ühevalentse vase  (Cu+) oksüdeerumine
        kahevalentseks (Cu2+)
        toimub (toatº) tõenäoselt  kloriid-iooni vahendusel. Õhuniiskuse
        toimel tekib esimese kihi peale vase kahevalentne
        hüdroksiid, mis  annab  süsihappegaasiga
        reageerides aluselise karbonaadi - asuriidi
        või malahiidi (viimane
          on aluselisem): 
      
        (I)                  
                         
             Cl -     (II)   
        Cu2O + H2O
        + O2 + CO2   →   Cu2CO3(OH)2
            ( mineraal  malahiit
      -  roheline )
                        
                         
                   →
        Cu3(CO3)2(OH)2 
      ( mineraal  asuriit
         -  sinine)         
      
      Vase patineerumine:  - kuna
vase
          pinnale tekkiv oksüüdikiht on tihe ning passiveerib pinda, siis
          nimetatakse taolist kaitsekihti paatinaks  - 
        pinnale tekib esmalt punakas Cu2O 
        kiht (min. kupriit),
        selle kristallid muutuvad aja jooksul peenemaks - värvus
        tõmbub helepruuniks,  seejärel tumepruuniks, kuni muutub
        peaaegu mustaks (peitkristalne kupriit). 
        Seejärel hakkab esimesele kihile laiguti peale
        tekkima kahevalentset oksüüdi, milles sisalduvad  happelised
        ühendid on rohkem sinakat, leeliselised ühendid rohekat tooni.  
            Vase leelisene karbonaat tekib pinnases sageli
         tiheda kihina, mis on lapiga hõõrumisel isegi
         poleeritav.   Sellist paatinat nimetatakse
            tihti  "väärispaatinaks",
            kuna koosnebki peamiselt malahiidist (
              malahiitpaatinaga vahatatud sõrmus on väga sarnane 
              nefriitsõrmusega).
      
      Korrodeeriv e. "paha oksüüd"
        -  lisaks kaitsvale  paatinale 
        eristatakse korrodeerivat e. "halba oksüüdi", 
        mis ei moodusta tihedat kihti, vaid esineb pinnal
        kohevate laikudena (kloriidne oksüüd võib olla
          hügroskoopsuse tõttu ka niiske). Lisaks kloriidsele oksüüdile
        esineb vasel  veel nitraatset ja sulfaatset oksüüdi  ning
        nende segusid (vastavalt õhus sisalduvatele saasteainetele). 
      
      
      Eriti keerulise koostisega oksüüdid/paatinad on linnaõhus paiknevatel
        pronksskulptuuridel, mille oksüüdile lisandub veel suitsukondensaati.
      
      
      MÄRKUS:  kuna
            kunstlikul patineerimisel on raske saada loomulikule paatinale
            sarnast välimust, on  kunstiesemete patineerimisel levinud väävliühenditega
            tekitatud paatina (patineeritakse nn. väävlimaksaga). Selline
            väävlipaatina on esteetiline, ei mõju korrodeerivalt ning on hästi
            poleeritav. Kahjuks on see püsiv vaid siseruumides, välisoludes
            vajab kaitsekatteid ega kujune niisama esteetiliselt ümber
            loomulikuks paatinaks. 
      
      Faasiline korrosioon on
        nähtus, mille käigus korrodeerub sulami pinnast välja  kergemini
        lahustuv komponent:
       
       - messingist eseme
        pinnakihist korrodeerub välja tsink, mistõttu peale oksiidikihi
         mahalahustamist on ese           punase
        vase tooni (e. üksiku korrosioonipleki alt paljastub punane laik)
       
       - tinapronksist
        eseme pinnakihist korrodeerub välja vask, mistõttu peale oksüüdi
        eemaldamist on ese kohati hõbehalli tooni (pinnakihis on tina vase
        suhtes ülekaalus)
       
       Katoodkaitse esineb
        metallipaarides  pronks -
          hõbe  ja  pronks-
          tina.  Elektrolüüdi juuresolekul pinnases ei tarvitse
         hõbe ja tina pronksiga kokkupuutes oksüdeeruda - vt. hõbeda
          määramine hõbekromaadi järgi.   
       
                  
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                Üldsisukorda
            tagasi...
      
       
       
       
        
    
      
        
          | VASE JA SELLE  SULAMITE
                PUHASTAMINE. | 
      
    
     
        
      EELPUHASTUS - paatina
          säilitamisega.
       
       Kuna vase ja selle sulamite pinnal võib olla kaitsev
        paatinakiht, siis peaks  oksüüdikihi eemaldamisele alati eelnema:
        kuivpuhastus (tolmuimeja,
        kuiv hari, pintsel), 
         
       märgpuhastus (veega,
        kasutades kõva kapronharja, lisaks pindaktiivne pesuvahend  -
         skulptuuride puhul on oht, et rohelised nired rikuvad näiteks
        lubjakivist postamendi - seepärast:  alus tuleb enne
        immutada märjaks, et roheline lahus ei saaks imbuda kivisse.
       
       Teistkordne kuivpuhastus, s.o.
          -  peale kuivamist.
    
     
          Seejuures tuleb hinnata olemasoleva paatina kvaliteeti,
          poleerides seda  katseks messingharjaga, 
        
    Pealmist
          kohevat kihti  võib tähelepanelikult lihvida abrasiivkangaga
          ("karukeel"). 
        
    Harjaga
            poleerimine. Kuna paatinas olevad mineraalid ületavad kõvaduselt
          messingit, siis võib messinghari kanda paatinale peale väga õhukese
          messingikihi. Skulptuuride puhul, eriti välisõhus, pole see oluline,
          kuid muuseumi sisetingimustes tasuks seda vältida.  
          Messingharja asemel võib kasutada alpakatraadist harja. Kuna see
          niklisulam on messingist kõvem, siis tuleks harja jälge suurenduse all
          jälgida. Oluline on ka harjamise tehnika!  Traathari on 
          otsalõikes kõvem, kuna traadi tõmbamisel orienteeruvad kristallid piki
          traati. Eriti masinharjaga töötamisel annab otsakestega "ettevaatlik"
          töötamine tulemuseks hoopis mateeritud pinna (nn siidiläige),
          Käsiharjaga ühtpidi pühkides saab sama harjaga jällegi poleeritud
          pinna. Seejuures pole oluline ka messingi ja alpaka erinev kõvadus.
    
      
       
       ARHEOLOOGILISED  PRONKSLEIUD
        -  rohekatooniliselt leiult  pestakse veega maha
        pinnase jäägid, kuivatamiseks kasutatakse ka piiritust (kuivatab kiirelt
        ega jäta kuivamisel soolaplekke).
       Väärispaatina olemasolu on sageli näha juba kaevamisplatsil.
       Soolade eemaldamiseks ilma
        paatina eemaldamiseta kasutatakse keetmist destilleeritud vees.
        Kloriidide olamasolu kontrollitakse hõbenitraadi 2%
        lahusega.
       Pinnase ja lubisoolade
          eemaldamiseks (Ca- ja Mg-soolad) kasutatakse külma 5%
        heksametafosfaadi lahust, mis võib küll muuta paatina tooni, kuid jätab
        paatina alles. 
       
       Kullatud ja kullaga inkrusteeritud  pronksesemetel on
        võimalik korrodeerivat oksüüdi puhastada Na-sekvikarbonaadi 5%
        lahusega:
       
       NaHCO3  .................. 25 g
       Na2 CO3 ..................
         25 g  (kogus arvestatud veevaba sooda järgi)
      Dest. vett .................900 g          
                           
                           
               
      
-----------------------------------------------------------------------------------
       Toimub lahustuva  kloriidi (CuCl2
      ) asendumine lahustumatu Cu-karbonaadiga:
       osaliselt säilinud kullatisega pronksesemed asetatakse 2-3-liitrise
        klaasnõu põhjale, 
       mis täidetakse lahusega ning  jälgitakse lahuse värvumist. Kui
         lahus  on muutunud 
       roheliseks,  asendatakse see uuega. Nii toimides võib
        protseduur kesta pool aastat.
       Kui valida läbipaistvate tasapinnaliste külgedega küvett, mis
        on varustatud 
       plastkaanega, siis on esemed kogu töötlemise ajal vaadeldavad ja
        kirjeldatavad,
       vajaduse korral võib neid ka välja võtta, loputada ning teostada
        uuriguid.
       (Pikk töötlemisaeg on enamasti
          vastavuses taoliste esemete väärtusega.)
        
      
      KULTUURILOOLISE FONDI
          esemete ja pronks-skulptuuride 
puhul
        tuleb paatinalt maha puhastada   vees lahustumatuid plekke
        (juhuslikud värvipritsmed, etiketijäljed, graffity  jms.) - selleks
        kasutatakse orgaanilisi lahusteid (kuum aur enamasti ei aita,
          sest väga hea soojusjuhtivusega metall juhib soojuse laiali).
      
           Eelistada tuleks orgaanilistest lahustitest
        valmistatud vesiemulsioone, kuna nende abil ei pesta vedeldatud värvi
        laiali, vaid  segus olev vesi blokeerib selle. 
           Veevabade  lahustite kasutamisel tuleks
        kasutada koordumismeetodit:  pehmendada kihti kompressi abil,
        seejärel lasta pealt kuivada, kuni värvikiht tõmbub pealt kortsu ning
         allpool olev pehmem kiht hakkab pinnalt irduma (vt. laki
          uuendamine). 
       
       Vana ebarahuldav kaitsekiht eemaldatakse
        samal  meetodil  (näit. ebasobiv koltunud
        mööblilakk).
       
       
       
       
       LOOMULIKU PAATINA HOOLDAMINE  piirdub  kuivpuhastusega
         ning toimub  vastavalt  "teistkordse kuivpuhastuse"
        kogemustele. See on kõige jätkusuutlikum ja konservatiivsem lähenemine -
        odavam, tööjõudu säästvam ja  ajale vastupidavam. 
       MÄRKUS: paatina
kuivalt
          poleerimisel (käsitsi, pronksharjadega) eraldub palju vase oksiididest
          koosnevat tolmu, mille eest tuleb  kaitsta hingamisteid. See-eest
          on lõpptulemus kohe näha ning töö tulemuslikkus selgesti hinnatav. 
       Paatina hooldamine on meetod, mida on vaja 
        korrata:  välistingimustes - paariaastase vahega, siseruumides
        u.  10-aastase vahega. Paatinat hõõrutakse puhta kuiva lapiga, mis
        tihendab paatina pealiskihti ning annab paatinale tagasi läike (liigne
        läige kaob keskmise niiskusega siseruumides paari kuuga).
       
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                Üldsisukorda
            tagasi...
       
       
       
       
        
    
      
        
          | OKSÜÜDIKIHI EEMALDAMINE. 
 | 
        
          | See on pöördumatu
                  toiming, mis nõuab selget
                  ettekujutust lõppviimistlusest, mida soovitakse näha. Kõige jätkusuutlikum on valida
                  loomulik patineerumine ning jätta oksüüdist puhastatud
                  pind  loomulikult patineeruma -  vt. loomulik
                    patineerumine
 | 
      
    
     
       HAPETES LAHUSTAMINE 
        
      Kollastest sulamitest (messing,
pronks)
        esemeid hapetes puhastades esineb vase tagasisadestumist, mis
        võib kollase sulami katta punase vasekihiga. 
          Tagasisadestumisel võib olla mitu põhjust:
        - vask sadestub raskesti
          eemaldatava  pulbrina  ühevalentse
        oksiidi  Cu2O 
        lahustumisel   (vt. allpool);
        - heleda messingi puhul toimub pinnakihist tsingi väljalahustumist,
        mistõttu sulami pind muutub            
              punasemaks  
      
      
      Vase ja selle sulamite oksüüdide lahustamisel hapetes jääb
        lahustamata Cu2Cl e. vask-monokloriid,
        mis ei lahustu hapetes ega leelistes (lahustub ainult
      nuuskpiirituses, moodustades kompleksühendi). Vask-monokloriid
        tekib paatina alumises 1-valentses kihis asendusprotsessi tulemusel
         (oksiid asendub pinnases kloriidiga) ning  kujutab endast
        valget pastat, mis eemaldatakse kas mehaaniliselt või kasutatakse
        elektrolüüsi.
         
      
      Punasest vasest esemete
        puhastamiseks  sobivad  mitteoksüdeerivad
        mineraalhapped - 5% soolhape, külm 5% väävelhape - mis ei saa
        lahustada puhast metalset vaske , vaid  lahustavad ainult
        oksüüdi (vt. metallide elektrokeemilise aktiivsuse
          rida).
         Cu2CO3(OH)2
       + H2SO4 
        →  CuSO4
        +  H2O +
      CO2
      
       MÄRKUSI: 
       -  ei sobi kombineeritud metallidest esemete puhul:
        vask-messing, vask-raud, vask-tina jne., sest raskemini    
              lahustuv metall muutub katoodiks  ning kattub
        kergemini lahustuva e. anoodse metalliga.
       
       -  ühevalentse oksiidi kihist (oksüüdi alumisest kihist)
        lahustub mitteoksüdeerivates hapetes vaid pool, teine  
          pool taandub vasepulbriks, mis on hiljem raskesti eemaldatav
        (puhtast vasest eseme puhul pole see
          siiski         probleem, kuigi pulbervase
          olemasolu pinnal võib mõjutada hiliemat oksüdeerumist)
           (I)          
                            
              (II)
            Cu2O
       + H2SO4 
        →  CuSO4
        + Cu↓ + H2O
          
       
        
      
      
      
    
     OKSÜÜDIKIHI
          EEMALDAMINE KELAATKOMPLEKSIDENA.
    On sobivaim
          meetod:  tervisele kõige ohutum, vase tagasisadestumine on
          välditav, lahustab ka pinnasest pärinevaid Ca ja Mg ühendeid, samuti
          krohvi- ja ehitusmördi pritsmeid.
    
      EDTA (etüleen-diamiin-tetraäädikhappe erinevad tuletised - näiteks
        Triloon B, mis on dinaatriumsool) 
        lahuste puhul kasutatakse maksimaalse kontsentratsiooniga lahuseid
        (lahustuvus on 5-6%%), temperatuuri tõstmisel nii preparaadi lahustuvus
        kui ka lahustamise kiirus tõusevad.
      
      Vase tagasisadenemise blokeerimiseks  hoitakse pH 10 (NH4OH
        abil, kontrollimiseks teostatakse mõõtmisi või kasutatakse puhverlahust:
      
      
      Puhverlahus pH 10
          __________________
      
      
      NH4 -atsetaat
        ................................ 77 g
      25% NH4OH
        ............................... 350 ml
        ----------------------------------------------------
      NH4 -atsetaat lahustatakse u. 200 ml
        vees,
        lisatakse nuuskpiiritus,
        lisatakse ülejäänud vesi ......... kuni 1000 ml
      
      
      
        
      
      
      ROHELISE OKSÜÜDIKIHI  EEMALDAMINE ALUSKIHI  (
            Cu2O) SÄILITAMISEGA.
      
       
       
       NaOH ........................................ 60 g/l
       SeignetteŽi sool  ..........................180 g/l
      (viinhappe K-Na-kaksiksool)
      Dest. vett kuni ......................... 1000 ml
       ----------------------------------------
       Eemaldab ainult  paatina pealmise, sinakasrohelise
            kihi.
        
      
      
      
      
      
      
      OKSÜÜDIKIHI  ELEKTROLÜÜTILINE
          EEMALDAMINE 
       e. oksüüdikihi
          taandamine välise vooluallika abil (alalisvoolu alaldi, alalisvoolu
          generaator)
        
      
            Esemete elektrolüütilisel töötlemisel tasub meeles pidada: 
        
    
      - 
              tegemist on
                  koorimismenetlusega, mis hävitab kõik pealiskihid
                  - kattekihid peaksid olema eelnevalt  sondeeritud!
- katoodelektrolüüsil lahustub esemes
                  nii palju vesinikku, et sellest tekib vesinikhaprus:
                   esemed ja nende       
                        üksikosad  - näit. vedrud -
                   ei kannata hiljem painutamist ning võivad puruneda!
                  (Vesiniku eemaldamiseks        
                  töödeldakse eset anoodi küljes või kuumutatakse pikemat aega.)
- kuna ese on katoodi küljes, siis
                  sadenevad katoodil ka kõik elektrolüüti varem sattunud
                  metallid (katioonid). Kuna kõigile erinevatele metallidele ja
                  sulamitele eraldi eletrolüüdi valmistamine võib osutuda
                  kulukaks, siis on otstarbekam kasutada tampoonelektrolüüsi
                  (vt. allpool).  Sellisel juhul võib kasutada alati
                  värsket lahust, vaid grafiitanoode võib olla mitu.  
 
- suurimaks elektrolüüsimeetodi
                    eeliseks on samas see, et  võib puhastada
                   kombineeritud metallidest koosnevaid esemeid (tinatatud
                  vasknõud, rauast sabaga vaskpann, mitmesuguste nähtavate
                  joodistega esemed  jne.)
 
      
      Puhastatav ese paigutatakse plastmassist vanni, milles on
        elektrolüüt. Ese ühendatakse aladi negatiivse klemmiga (ese on
        katoodiks),  alaldi positiivne klemm ühendatakse roostevabast
        terasest plaatidega (plaadid on anoodiks). 
        
          Elektrolüüt:  NaOH e. kaustilise sooda lahus  (5-10%)
        või  pesusooda e. kaltsineeritud sooda  lahus (Na2CO3 ).
Kontsentratsioon
         ca  5% (võib muuta vastavalt kujunevale voolutugevusele - kui
        pole reguleeritava pingega alaldit)
        Alaldi:  parim oleks aladi,
        millel on sujuv pinge reguleerimise võimalus 0 - 36 V  (voolu
        tugevus kuni 16 A).  Kuid sobivad ka akulaadijad (laadimispinge ca
        12 V)  ning keevitusalaldid (elektroodi süttimispingega 9-21 V,
        voolu tugevusega kuni 100 A)
        Anoodidena kasutatakse
        harilikult roostevabast terasest plaate, mille pind olgu
        soovitavalt sama suur kui on eseme ligikaudne pind.  (Anoode
          võiks olla kaks, kummalgi pool vanni küljel, ese nende vahel - kui on
          karta eseme ja anoodi vahelist lühist, tuleks riputada vahele
          PVC-plaadi tükke.)
        
        Voolutihedus võiks olla
        maksimaalne, mida võimaldab alaldi, sest  madalad
        voolutihedused  (näit. 1A/dm2) on kasutusel
        galvaanilisel katmisel teiste metallidega ning  tõenäosus katoodiks
        oleva eseme katmiseks mõne vanni sattunud metalliga (näiteks Zn või
        Pb-ga) on suurem väikeste voolutiheduste puhul.
        Katoodijuhe kinnitatakse eseme külge nii, et tekiks kontakt
         oksüdeerunud  eseme metalse tuumaga.  
        Vesinikumullid tekivad metalli
        ja oksüüdikihi vahel ning lükkavad selle osüüdi taandamise käigus maha.
        
        Umbes pooletunniste taandamisperioodide järel võetakse ese välja,
        loputatakse ning harjatakse taandatud metall maha (mitteoksüdeerivad
        happelahused ei mõju).
        
         
      
      
      
      
      TAMPOONELEKTROLÜÜS e.
        oksüüdikihi taandamine lahustumatu käsianoodi abil.
      
      Reguleeritava pingega alaldi (0 - 36 V)  positiivse klemmi 
        ühendatakse painduva isoleeritud kiudkaabli abil  grafiidist 
          käsianoodiga  (grafiitmaterjalid jagunevad
          kuumakindlaks tiigelgrafiidiks, proektorigrafiidiks, libedaks
          mootorigrafiidiks, joonistusgrafiidiks ja elektrolüütiliseks
          grafiidiks - elektrolüüdi sees sobib vaid viimane, teised
          lagunevad kiirelt. Kvaliteetse elektrolüüsiks sobiva grafiidi tihedus
          on alates  1.90.).  
       Grafiidi otsa ümber mähitakse sünteetilisest kangast tampoon, mis ei
        võimalda lühist grafiidi ja eseme vahel.
       
       Eletrolüüdiks  sobib  NaOH e. kaustilise sooda lahus 
        (10-15%)
       
       Katoodjuhe kinnitatakse eseme külge,  anoodi kastetakse
        perioodiliselt elektrolüüdi sisse. Töö käigus grafiit kuumeneb,
        elektrolüüt läheb keema ning tekib auru, vajalik on ventilatsioon. Keeva
         kange leelisega tampoon "keedab" vesinikumullidega üles kõik, mis
        pinnalt eraldub ning on ideaalne vahend pinna puhastamiseks näiteks enne
        galvaanilist katmist (eemaldab ka enamike jooteräbustite jäägid!) 
       MÄRKUS: kuum kange leelis
          patineerib vaske ning vase sulameid! 
       
      
      
      
       
       VASE JA SELLE SULAMITE
          SÖÖVITAMINE.
       
       Vase ja selle sulamite söövitamiseks kasutatakse 
        oksüdeerivaid happeid või oksüdeerija lisandiga happeid. (kuna
          vask paikneb metallide elektrokeemilise aktiivsus reas vesinikust
          paremal pool, siis ta vesinikku hapetest välja ei tõrju -
        -s.t., et  ei lahustu), erandina
        kasutatakse ka vase söövitamist oksüdeeriva soolaga (oksüdeerib
          mitte anioon vaid katioon!). 
       
       Raud(III)kloriidiga söövitamine.
       Raud(III)kloriidi  puhul oksüdeerib kolmevalentse raua
        ioon Fe3+, millel on  kolmanda
        valentselektroni  suhtes  kõrge  ionisatsioonipotentsiaal
        (30,6 eV)
       (III)                
                        
       (II) 
      FeCl3 + Cu → CuCl2 + FeCl2 
       
       Söövitamise käigus lisanduv sade koosneb peamiselt
        kahevalentsest raudhüdroksiidist, mis tekib kahevalentse raudkloriidi
        hüdrolüüsumisel. 
                H∙OH
       FeCl2  ↔  Fe (OH)2 ↓
      +  2HCl  
      
      
        Raud(III)kloriidi  lahuse algtiheduseks võetakse 1,26-1,38  (
        28-37% -  keskm. 33%)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
      
      
      
      GRAAFIKAS on raudkloriidiga söövitamisele antud kõrge hinnang
        (ofordisöövitus):
           -  lahus
          toimib väga ühtlaselt:
              raudkloriid moodustab hüdrolüüsumise
        kaudu oma hüdroksiidiga puhversüsteemi, mis hoiab happesust
                   samal  
         tasemel.
                       H∙OH
             FeCl3  ↔  Fe
        (OH)3 ↓ +  3HCl  
           -  lahus
          söövitab pinnaga risti  (pole karta ka peente joonte
        kokkusöövitamist):
       
           - söövitamisel
          ei eraldu  söövitusgaase, mis tekitaksid õhus soolhappe
        aerosooli 
       
           - esemeid võib
          võtta lahusest palja käega.
       
       
            
          
       
      Söövitamine happe ja oksüdeerijaga - kahes järgus (kasutatakse juhul,
        kui kollasest sulamist esemele on sadestunud punane vasekiht):
       1) esmalt vasekiht oksüdeeritakse:
       
       -  ühtlaselt sadestunud vase eemaldamiseks sobib
         Cu-nitraadi  5% lahus (külmalt toimib aeglaselt, kuid  
                     ühtlaselt,  väikese
        eseme võib kasta kuuma lahuse sisse) 
       - osaliselt sadestunud vase või vaselaikude korral sobib
         kiiroksüdeerimise lahus: 
       
       K-permanganaat ................ 20 g
       Väävelhape ......................    7 g   (35%
          akuhapet 20 ml)
       Dest. vett ............... kuni 1000 ml
       ------------------------------------------------------------------
       Võib peale kanda ka sünteetilisest materjalist pintsliga
       
       
       Kiirpatineerimine Cu- ja Ag-nitraadiga:
       Cu - nitraati ...... 10g 
       Ag-nitraati ........  1g
       Dest. vett  kuni 100 ml
       -------------------------------------------------------------------
       Pintsliga katmiseks  
      
       
       2) seejärel  lahustatakse oksüüdikiht 5%
        väävelhappe lahuses
       
       Vajadusel oksüdeerimist-lahustamist  korratakse.
       
       
       
       Söövitamine happega, millele on
          lisatud oksüdeerijat  - nn. "külm peits"
        e. kromaatpeits:
       
       K-dikromaat .................. 50g
       Väävelhape .................... 10g
       Dest. vett ............ kuni 1000g
       --------------------------------------
       - kasutatakse passiveeriva viimistlusena - annab
        kromaatpassiveeringuga pinna
       - söövitab pinna matiks, kuid  messingharja e.
        kratsharjaga harjamisel tekib pehme siidiläige,  
       - negatiivne on see, et  kuldne messing 
        omandab kahvatukollase tooni (tooni korrigeerimiseks võib hoida
                   äiendavalt K-dikromaadi 5%
        lahuses - seekord ilma happe lisandita)
      
       
       
       Söövitamine oksüdeeriva happeseguga:
         nn. "kollane läikpeits":
       - on väga tootlik söövitussegu,
       - annab läikiva pinna,
       - hele messing omandab kuldseks oksüdeeritud  pinna,
       - pind on passiveeritud. 
       Raskendavad asjaolud:
       - nõuab eriventilatsiooni (tekib palju pruuni mürgist suitsu),
       - töötajad vajavad head väljaõpet:  töö nõuab kiirust -
         söövitus kestab paar sekundit, ese tuleb ühtpidi segusse  
        kasta ning teistpidi välja võtta, tuleb kiirelt läbida
        loputusvannide rida (lihtsalt vesi) ning kiirelt kuivatada    
               
       - plii lisand sulamites ei võimalda kollast läikpeitsi kasutada
        (plii tekitab peale halli kihi)
       
       Eelpeits:  
       Lämmastikhape erikaaluga 1,4  ................. 1liiter
       Konts. väävelhape ................................... 1liiter
       Keedusoola ............................................ 10 g
       
       Läikpeits:
       Lämmastikhape erikaaluga 1,4  .................
        1liiter   (tõstab vase lahustuvust)
       Konts. väävelhape ................................... 1liiter  
        (tõstab vase ja tsingi lahustuvust)
       Keedusoola ........ 20 g või soolhapet ........20 ml  
         (tõstasb tsingi lahustuvust)
       Läiketahma .............................................10 g
       ------------------------------------------------------------
       Läikpeitsi koostist reguleeritakse vastavalt sulami koostisele vt. -
          ↑
      
      Sobib masstööks või suurte seeriate söövitamiseks.
      Kollase läikpeitsiga on viimistletud
          u. 100 aasta vältel tööstuses kõik kuldsed, kuid  mittekullatud
          messingtooted! 
       
       
       Mattsöövituse segu:
       
       K-dikromaat
        ..................   200g
       Väävelhape (konts.)........
          800g
       Vett
        ............................... 1 liiter
      
          -----------------------------------------
       18-25ºC juures tekib
        mattpind
       50-60ºC juures - läikpind
       
       
       
       
       
       VASE JA SELLE SULAMITE
          OKSÜDEERIMINE.
       
       
       Loomulik patineerumine on
        sellise oksüüdikihi tekkimine, mis saavutab antud keskkonnaga
        tasakaalu -  lõpetab edaspidise oksüdeerumise või
         pidurdab seda,  kaitseb ka kriimude eest.  (Pinda
          katvad mineraalid  ületavad kõvaduselt puhast metalli ning
          kriimud "kasvavad kinni"). Loomulik paatina on 
        väärtuslik eelkõige konserveerivas mõttes ("väärispaatina"). 
       
       
       Kunstliku patineerimise
        eesmärgiks on tekitada  esteetiliselt sobiv oksüüdikiht, mille
        konserveeriv väärtus sõltub patineerija dekoratiivsetest eelistustest
        (toon, läige)  ja valikutest (kas eset eksponeeritakse
         siseruumis või  välisõhus).  Konserveerivat väärtust ei
        tarvitse kunstlikul paatinal olla, see sõltub kunstniku fantaasiast
        (tellitakse ka rõhutatult räpakat ja korrodeeritud tulemust). 
       
       Patineeritavus on kõige
        halvem puhtal vasel (tumedat oksiidset paatinat on kõige raskem
        saavutada), järgneb pronks ning kõige kergemini on patineeritav messing
        (plii lisand mõjub patineerumisele eriti soodsalt) 
       
       
       Konserveerivad ja esteetilised  omadused ühtivad  juhul,
        kui  kunstlik patineerimine annab tiheda, hästi konserveeriva kihi
        ning see on valitud  mikrokliimas püsiv.  Selle
        pealispind  ei tarvitse olla ei tihe ega läikiv,
        paatina õhemaks lihvimine  või  pealispinna tihendamine
        täidab eelkõige esteetilisi eesmärke. 
           Kui kunstlikult  väävliühenditega  (nt.
        väävlimaksaga, antimonsulfiidiga jms.)  patineeritud skulptuur
        viiakse välioludesse, siis tuleb seda jätkuvalt kaitsta vahatamise abil.
         Vahatamata jätmisel kujuneb sulfiidne paatina ümber loomulikuks
        paatinaks, mis on oksiidne - tekib üleminekuaeg, mil skulptuur on
        aastaid lapilise välimusega.   
           Kui kunstlik paatina on  oksiidne, sobib
        skulptuur nii sise- kui ka välioludesse, kujunedes ümber loomulikuks
        paatinaks. 
       
       Provisoorne patineerimine e. 
passiveeriv
        oksüdeerimine  on  kunstlik, õhuke patineerimine, millega
        vähendatakse puhta metallipinna tundlikkust juhusliku määrdumise suhtes
        (sõrmejäljed, niiske tolmulapp) -  
       et  ese saaks edaspidi loomulikult patineeruda ja võimalikult
        ühtlaselt (näiteks oksüdeerimine Cu-nitraadi abil). Sama eesmärki täidab
        ka kromaatpassiveering, mida on kasutatud kirikulühtrite puhul
        (lakkimata lühtreid on passiveeritud K-dikromaadiga).
         
       
       
       
       
       KUI OKSÜÜDID ON EEMALDATUD PUHTA METALLINI, siis võiks
        kasutada järgmisi valikuid: 
       
       
       1. Ese provisoorselt patineerida -  et lasta järgnevalt tekkida
        loomulikul paatinal, selleks tekitada puhtale metallipinnale 
        1-valentne oksiidne  aluskiht, millel hakkaks arenema uus loomulik
        paatina.
       
       
       Heledat,  "toorest värvi"  messingit kuumutatakse, kuni
        see  omandab  kuldse tooni
      
----------------------------------------------------------------------------------------------------
       Kuumutada ühtlaselt, jälgides muutevärvust
       
       
       
       Puhta metallini puhastatud arheoloogilisi pronksleide keedetakse
        destilleeritud vees, kuni pind tumeneb
      
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
       
       
       
        Patineerimine Cu-nitraadi 5% lahusega
       -----------------------------------------------
       Külm lahus kantakse peale eelnevalt märjaks kastetud pinnale (pind
        peab ühtlaselt märguma!).
       Eset võib kasta lahusesse,  aga kuna külm lahus toimib
        aeglaselt, võib ka pintseldada või katta maalrirulliga. Reaktsiooni
        aeglustamiseks võib lahust ka tunduvalt lahjendada.
       
       -  Vask-nitraadist
          veel  LISA:  sama lahus kuumalt oksüdeerib messingi u.
          10 sekundiga helepruuniks (kiht       on tugev, seda
          võib kuivamise järel poleerida messingist kratsharjaga).
       
       -  Väikeste defektide
          kiirpatineerimine Cu-nitraadiga:
          
                             
               Cu - nitraati ...... 10g 
                         
               Ag-nitraati ........  1g
                         
               Dest. vett  kuni 100 ml
                         
               -------------------------
                         
               sissekastmisel või pintsliga
      katmisel jääb kõigile sulamitele hallikas-pruun toon )  
      
        
       
       2. Aeglustatud  loomulik
          patineerumine  -  selleks  võib 
        kasutada  passiveerivat söövitamist (kollane läikpeits,
        kromaatpeits) või  passiveerimislahust:  
       
       5% K-bikromaadi lahus 
       ------------------------------
       Ese asetada lahusesse päevaks, kuni tekib sobiv kuldne
        toon (veelgi pikemal hoidmisel tuleb lahust
        perioodiliselt segada). 
       
       Kromaatpassiveeringuga
          esemed võtavad keskmise niiskusega siseruumis paari aastaga tumekuldse
          tooni,
       10 aastaga patineeruvad
          pruunikaskuldseks. 
       
       
       
       3. Loomulikule lähedane
          patineerimine  - tumedal oksiidsel
        aluskihil rohekas
            malahiidi-asuriidi
        kiht (malahiitne paatina)
        
       -  oksiidse 1-valentse aluskiht  teha vastavalt p.1.
       
       -  sellele saab kanda 2-valentse pealiskihi, mille koostis
        läheneb nn. väärispaatinale: 
       
        
      CuSO4 ∙ 5H2O ......................... 250
        g/l
      
      Fe2(SO4)3 ∙ 9H2O
        .....................  15 g/l
      
      NaOH ......................................  6O g/l
        -------------------------------------------------
      
       
      
      - valmistatakse kõik kolm lahust.
        - NaOH lahus tilgutatatakse  u. veerand tunni jooksul vasevitrioli
        lahusesse - sadeneb vaskhüdroksiid   
                       Cu(OH)2↓;
                           
              
        - valatakse juurde raud(III)sulfaadi lahus - tekib
        kollane  raud(III)hüdroksiidi sade
      Fe (OH)3↓, mis toonib sinise
           vaskhüdroksiidi sademe rohekaks; 
        - sadet pestakse 3-4 korda  10-kordse vee kogusega (vrd.
          põhjavajunud sademe mahuga).
      
      
      Pealekandmiseks segatakse veega, et  saada  sobiv
        konsistents. Kleepuvuse andmiseks ja sideaineks lisatakse suhkrut 30g/l
      .  Kantakse peale maalritööde vahenditega või tupitakse
        käsnaga. Välisõhus skulptuuriede patineerimisel hoida paar nädalat vihma
        ja liigse kuivuse eest, seejärel on lisatud paatina väliskiht liitunud
        alumise kihiga. Õhus sisalduva süsihappegaasi mõjul kujuneb osaliselt
        ümber karbonaatseks. 
        MÄRKUS:  saadav paatina ei
          sisalda korrodeerivaid aineid.
          
         
      
      
      
          
       4. Taastada algne või
          ajalooline  kunstlik
          paatina 
       
       
        AJALOOLINE 
        SULFIIDNE  PAATINA.
       Siseruumides asuvaid kunstiesemeid  on alates klassitsismist
        juba paarsada aastat  patineeritud  nn. "väävlimaksaga".
        See annab väga dekoratiivse paatina,  erinevaid tooni variante
        helepruunist mustani, mis on kõik kergesti poleeritavad (kaitseks
          niiskuse vastu ja tumedama kihi saamiseks asutatakse ka
          vahatamist). 
       
       Välistingimuste on vahatamine vältimatu, kui seda ei tehta
        regulaarselt, hakkab väävlipaatina ümber kujunema loomulikuks paatinaks,
        mis toimub lappidena, kuni nõuab kogu skulptuuri puhastamist puhta
        metallini. 
       
       K-karbonaati (potas) ...................... 2-3
        osa
       väävlit ..............................................1
        osa 
       (sobivad aianduses
        suitsutamiseks kasutatavad graanulid)
      ------------------------------------------------------
       komponendid asetatakse portselantiiglisse (koguseid
        võetakse noaotsaga)
       ning sulatatakse elektripliidil paar korda segades  kokku
        (ca +250ºC).
       Tekib pruun mass, mis lahustatakse ja uhutakse tiiglist välja kuuma
        veega.
       Kuna komponendid on odavad ning koguseid saab mõõta vastavalt
        vajadusele 
       -  varusid pole vaja soetada.
           Lahuse kontsentratsioon võetakse vastavalt
        sellele, millist tooni soovitakse.
       Kui  komponente on paar noaotsatäit, siis võib selle koguse
        lahustada kuuma- 
       veeboilerist võetud kuuma veega ning alustada katsetusi. Külmad ja
        kangeMAd 
       lahused annavad jällegi teistsuguseid tulemusi. 
       
       
       
       BARBEDIENNEŽ  PAATINA.
       (Ferdinand Barbedienne,  1810-1892  - pr. metallitööline
        ja tööstur)
       
       CuSO4 ∙ 5H2O
        ......................... 60 g
       KMnO4
         .................................. 7,4 g
       Vesi ............................... kuni 1000 ml
       -------------------------------------------------
       Ese kastetakse kuuma lahusesse või valatakse 
       kuumutatud esemele. Annab vasel ja kõigil 
       sulamitel heledama pruuni tooni , värskel kujul on
       toon veidi punakas.  Paatina on poleeritav ilma
       vahatamiseta.
       
       
       
       
       
       
       VASE JA SELLE SULAMITE
          ELEKTROLÜÜTILINE PATINEERIMINE
       
       Kui eesmärgiks on loomuliku paatina
          imiteerimine, sobib elektrolüüt
       
       NaHCO3 e. söögisooda 4% 
        lahus
       ----------------------------------------
           
       Ese on anoodiks, katood on
        suvaline (nt. raudplekk), voolutihedus kuni 16A/dm2,
      Tekib sinakasroheline paatina, mis sarnaneb koostiselt malahiidile,
        vahatamisel 
       meenutab pronksi "väärispaatinat"  
       
      
        
      
       
       VASE JA SELLE SULAMITE
          KAITSEKATTED.
       
       LAKKIMINE.
       Kuna poleeritud vask ja messing - kõige tavalisemad materjalid -
        oksüdeeruvad kiirelt,  on kasutatud   kvaliteetse 
        lakkimise mooduseid. 
       Ettevõttes Ars-Juveel (Hobusepea tn.) oli lakkimise
          seadeldis, kus ese pandi pöörlevale alusele ning tööline lakkis
          pulverisaatoriga, taustaks suur äratõmbeseadeldis. Peale
          zapoonlaki, mis on pehme läiketa nitrotsellulooslakk, kasutati ka
          äärmiselt vastupidavaid räniorgaanilisi lakke. 
       
       Lakkide eemaldamine
              rekonserveerimisel.  
       - Kivistunud  kõvad lakid, mis on sageli
            kahekomponendilised, on poleeritud esemete juurde kuuluv
            vältimatu     ja oluline osa. Nende eemaldamine muutub
            probleemiks, kui lakikiht on kulunud ning kulunud kohtadesse  
                  tekib oksüüd. Nende hilisem eemaldamine
            rekonserveerimisel vajab lakitüüpide kaupa uurimist ja 
            leiutamist.
       
       - Saksamaalt Eestisse annetatud uute  kirikuriistade
        restaureerimisjuhendis on soovitatud
             poleeritud              
                messingesemetelt laki  mahavõtmisel kasutada
            vees  keetmist (umbes nädal). 
       
       Laki
            uuendamine rekonserveerimisel.
       Kuna tööstuslikke kaitsekatteid nende algsel kujul
            ennistada pole enamasti võimalik,  võiks restaureerimisel
            kasutada tuntud lakke (näit. Paraloid B-72 akrüülvaigust), nende
            väiksemat vastupidavust kompenseerida aga paremate hoiutingimustega.
       
       Õlide ja
              konserveerimismäärete eemaldamine.
       
       
       
       
       
       
       VAHATAMINE.
       Vahatamine on tunduvalt lihtsam kui lakkimine ning annab
            ka ühe pealekatmisega aurukindla kihi.
       
       Vahad jagunevad looduslikeks ja sünteetilisteks,
            pehmeteks ja kõvadeks, kristalseteks ja mikrokristalseteks.
       
       Looduslikest vahadest
            on tuntum mesilasvaha (erinevad sordid, sealhulgas ka pleegitatud
            vaha), mida võib lugeda pehmete vahade hulka. Kõige kõvem 
            looduslik vaha on karnauba-vaha e. palmivaha,
            sulamistemperatuuriga   +80-87ºC.
       Sünteetilised vahad on
            erinevad parafiinid, millel on vastavalt molekuli suurusele erineva
            suurusega kristall (nähtav hangumisel) ning kõvadus.
       Mikrokristalsed vahad
             säilitavad läbipaistvuse ka hangumisel (sulatamise,
              mitte emulsiooni kuivamise järel), meenutades
            pealekandmisel  lakki. Erinevalt lakkidest on neid võimalik
            üles sulatada.
       
       Laiatarbetoodetest
            on tuntumad poonimisvahad, mööblihooldusvahad ning jalatsite
            hooldusvahad, mida müüakse kreemitaolise  emulsioonina
            ning  ning annavad  lahusti aurudes pehmema kihi.
       Autovahad on kõvad mikrokristalsed vahad, mida
            toodetakse kreemitaoliste emulsioonidena, eraldi  uue ning vana
            värvi vahatamiseks - viimane sisaldab pulbrilist täiteainet. 
       Kõige kõvem autovaha on "ampoonikindel vaha", mida
            müüakse vedela piimana ning sisaldab kõige rohkem lahustit. Kuivab
            peale õhukese piimja kihina, mis tuleb seejärel poleerida
            läbipaistvaks.
       
       Patineeritud metalli
            vahatamiseks sobivad omadustelt kõik laiatarbevahad -  v.a.
            vana värvi vaha, mis sisaldab pulbrilist täiteainet.
       Poleeritud metalli vahatamiseks
võib
            soovitada "sampoonikindlat" vedelat vaha, mis jätab hangudes piimja
            kihi, mida saab poleerida või sulatada läbipaistvaks (näiteks jätab
            poleeritud hõbedale pärlmutritaolise kihi).
       
       Suurte esemete
              vahatamisel on soovitav kasutada looduslikke vahasid, kuna
            neid on võimalik rekonserveerimisel kuuma leeliselahusega seebistada
            ning seejärel 100%-liselt veega maha pesta (erinevalt
               teistest materjalidest kannatavad metallesemed nii
              kuumust kui ka leeliselahuseid).  Sünteetiliste
            vahade mahalahustamine  on sellega võrreldes lõputu
            lahjendamise protsess, mida tuleb kombineerida kuumalt
            emulgeerimisega leeliselahustes.
       
       Inhibiitorlisandite
            kohta, mis võivad olla  laiatarbevahades,
            loe tootekirjeldusest 
       
       MÄRKUSI: 
       -  kõik laiatarbetoodetes olevad vahad ei ole
            kahjuks ülessulatatavad, sest võivad sisaldada segus sünteetilist
            vaiku (näit. kloorvinüülvaiku) - mis eraldub emulsioonist
            kuumutamisel  ning moodustab klimbi (enne kasutamist
            katsetada!)
       -  vahaemulsioonide iseseisval valmistamisel -
            näit. mesilasvahast - tuleb enne soojendada lahusti (elektripliidil
            - mitte kasutada lahtist tuld!), seejärel lahustada vaha tükid
            (10-30%) kuumas lahustis. Vastupidisel juhul - sulatades enne vaha -
            mesilasvaha pruunistub vähesel määral sisalduvate valkainete tõttu
       -  lahusti peab olema väävlivaba (nõukogude ajal
            kasutatud Bakuu naftasaadused sisaldasid palju oksüdeerivat väävlit)
       -  lahustil peab olema nn. "madal happearv" -
            poleeritud metalli vahatamise emulsioonis ei maksa kasutada
            tärpentini, mis võib kuumutamisel mõjuda oksüdeerivalt  
       
       
       
       TEADMISEKS REKONSERVEERIJALE.  Arheoloogilisi
            leide on nõukogudeaegse doktriini järgi vahatatud kõige
            rohkem sula parafiini vannis (sissekastmisel sula
              parafiini vanni, mille temperatuur ületas 100º C, välja võtmisel
              parafiini ülehulk raputati maha või puhuti ära meditsiinilise
              balloonpritsiga). 
       Hiljem on levinud vaha pealekandmine emulsiooni
            kujul, mis  muutub eseme peal soojendamisel vaha lahuseks. Vaha
            lahus märgab hästi pinda ning täidab poorid, kuumutamist jätkatakse
            seni, kuni lahusti on lendunud ning ese kaetud õhukese sulavaha
            kihiga.
       
       
      
        
    
     
      
      
    
    
     
      
      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                Üldsisukorda
            tagasi...
      
      
       TÖÖTLEMISE SKEEMID  ENESEKONTROLLIKS:   vase ja vase
        sulamite konserveerimise skeemid
       (Tõlgitud
        1976.a.  ВЦНИЛКР venekeelsest väljaandest, mis ilmus instituudi
        toimetiste lisana - JM), 
       originaali tiitel:   Harold
          James Plenderleith. The Conservation of Antiquities and Works of Art:
          Treatment, Repair, and Restoration  1971
      
      
    
    
     
       
       Lehekülje  sisukorda tagasipöördumiseks vajuta  Ctrl
        + Home        
                 
                 
                 
            Üldsisukorda
            tagasi...